Friday, January 28, 2011

Kiddde Smoke Alarm 1276 Keep Beeping

SAAB 900 - Even as a new car a classic

Es hält sich das hartnäckige Gerücht, der Saab 900 wäre der Golf unter Creatives and individualists. But in this context the assertion voiced that the Ford Mustang was the mainstream vehicle under the pseudo-lovers American plate. In addition, the owner usually must also be "something in the media" do.

Marvin from Hamburg is also something with media. He is art director. But to his Saab 900, he came across a few detours. On an Opel Corsa was an Audi A3 and the fact a modern Saab 9-3. But Marvin was really happy with these companions. On a visit to the used car department of the local Saab dealer discovered Marvin Finally, his 900 Turbo. It was a 87er "Aero" model with the coveted 16S engine. A 2-liter 16V engine brings the standard lowered sport coupe within 9 seconds from zero to 100km / h. Thanks to the remarkable Airflowkits is the top speed 205km / h. And the beautiful sound of the full-turbos embodied together with the leather interior including heated seats as standard typical Swedish flair. Further evidence for the individuality of the old-school Saab was, for example, the arrangement of the ignition switch between the front seats and the large safety windshield, is reminiscent of an airplane cockpit. There are, however, a feature each of which has Saab: The standard seats, which had developed a Saab engineer for the first time in 1971 to relieve a suffering from back pain board member on cold, frosty morning, the pain. Shortly after this invention has been recorded in mass production.

An equally unusual solution also provides the drive concept dar. The engine is mounted longitudinally and transmits its power through three chains on the flanged directly under the engine block transmission, which drives the front wheels. A special yet ingenious design, because the transmission is practically including differential in der Ölwanne untergebracht. Im Prinzip ist die Modellreihe 900 das am besten durchdachte Fahrzeug, welches die Saab-Ingenieure je gebaut haben. Es war eben eine konsequente Weiterentwicklung des bereits sehr erfolgreichen Saab 99, wobei das Unternehmen damals ja noch Lichtjahre von der Beteiligung des späteren Mutterkonzerns GM entfernt war. Das eigenwillige Design war zwar als etwas schrullig verschrien, erinnerte jedoch an den Ur-Saab und vor allem an die Historie des Unternehmens im Flugzeugbau. Die traditionell hohe Qualität und Zuverlässigkeit ergänzte Saab beim 900er mit einem großen Kofferraumvolumen und einem straffen, äußerst wintertauglichen Fahrwerk.

Doch um auch im oberen Marktsegment zu wildern, benötigten die Schweden leistungsstärkere Motoren. Schließlich bot die Konkurrenz um Mercedes W123 und Opel Senator neuentwickelte 6-Zylinder-Triebwerke mit Leistungen an, die an der 200-PS-Marke kratzten.
Doch ein 6-Zylinder bedurfte einer kompletten Neuentwicklung und war somit für die Schweden nicht rentabel. Zudem bot das Antriebskonzept mit dem integrierten Getriebe nicht sonderlich viel Platz unter der Motorhaube. Also musste eine andere Lösung her. Mitte der 70er Jahre hatte Saab schon mit dem damaligen Konzernpartner Scania begonnen, einen Benzinmotor mit Turboaufladung zu entwickeln, welcher bereits kurzzeitig beim Vorgänger-Modell zum Einsatz kam. Doch die ersten Generationen were unfortunately not typical Saab unreliable. The turbocharger is usually acknowledged early in service, so many owners followed the tip of the workshop of his master's trust and disconnect the turbo did, but this reduced the Bleifußaktivitäten in the left lane to a minimum. Over time Saab was even this problem under control. However, it is still highly recommended, the turbo is always warm and go back to cold, which is true for all turbo cars of past model years.


Finally, you could end the 70's hardly a cool car fahren, wenn man bedenkt, dass die VW Käfer, Opel Rekords und die Ford Granadas damals das Straßenbild hierzulande beherrschten.
So kam der Saab 900 vor über 30 Jahren auf den Markt, doch richtig gealtert ist er nicht. Ob es nun an den Langzeitqualitäten oder wohlbetuchter und gewissenhafter Erstbesitzer liegt, sei dahin gestellt. Es ist ein absolutes Erfolgsmodell geworden, welches übergangslos zum Klassiker gereift ist.

Darüber freut sich auch Marvin jeden Tag, wenn er morgens in sein Auto steigt, schließlich begegnen ihm auf dem Weg zur Arbeit garantiert andere Saab 900-Piloten. Stets mit einem freundlichen Lichthupengruß – ausgenommen die älteren Herrschaften in ihren Cabrios ...

Dieser Artikel erschien im ausverkauften ABGEFAHREN Magazin #03
Text: Alex Boehm

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