Monday, November 22, 2010

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Detroit - the presence of the Motor City

is taken today in the only true city car, it may be the last boom of the once glorious automotive industry only guess. The city in which ran until the middle of last century, 9 of 10 all American automobiles from the band has lost its luster long ago.


© GM Media
With the outsourcing of production to the suburbs or mostly in the south of the country, began the "Big Three, General Motors, Ford and Chrysler in the late 1960s. Urbanization, unemployment and social conflicts were the fatal consequences of which the Motor City could not recover until today.


Ransom Olds opened in 1899 the first car factory in Detroit. A short time later followed by other reasons such as Henry M. Leland (Cadillac Automobile Co.), David D. Buick and Henry Ford, who introduced in 1913, the assembly line to produce his Model T still cheaper to.

General Motors was on 16 September 1908 by William C. Durant founded, which acquired in the coming years, many other brands such as Buick, Oldsmobile or Cadillac. expanded in the 20's the "big three" in many European countries, was acquired including the then-largest car manufacturer in Europe, Opel in Rüsselsheim, GM.


© GM Media


Die Entwicklung des Automobils war kaum zu stoppen. 1939 wurden die ersten Automatikgetriebe bei Oldsmobile eingebaut. Mit der Ära der ersten Straßenkreuzer kam 1951 die Servolenkung auf dem Markt. Auch das Design entwickelte sich seit Beginn des 20. Jahrhunderts ständig weiter. Verglichen mit den ersten „motorisierten Kutschen“ setzten die Modelle der 30er Jahre ganz neue Maßstäbe. Der Cadillac La Salle war das erste von einem Designer entworfene Auto.
Spätere Modelle der 60er und 70er Jahre aus den Detroiter Ateliers galten damals als Taktgeber modernen Industriedesigns. Wer sich die schönen Linienführungen der damaligen Karossen anschaut und diese mit den aktuellen charakterlosen compares model series, knows what a positive influence of the economic success of the automaker had the time to the designer.

© Chrysler Group LLC.
The city grew rapidly density, factory workers were needed and also very well paid. When asked why Henry Ford paying his workers so well, he replied, logically: "That they can not afford my car."
The "Big Three" provided the car city. In Detroit it was the first city motorway, the first big shopping malls in the suburbs. It was a skyscraper after another. Theater and cinema palaces lining the streets. Pride 1955 the tramway was dismantled, which had become unprofitable, the workers could and did afford a car. But the turnaround was prompt: the "Detroit Riots", social unrest escalated in each of the years 1943 and 1967 led to the white working class from the center of almost hastily moved to the suburbs, where it was quiet.

Nearly 2 million people once had the Motor City at the height of automotive advancement. Today there are just 900,000 people. Most of them live in the suburbs, suburbs with nice, clean house and garden. 78% of the population are white with above-average incomes.

The contrast to Detroit Downtown offers: Expired, burned houses dot the cityscape. Many department stores, offices and public buildings are deserted. In some streets is like Motor City a ghost town.


© GM Media

In einschlägigen Gegenden wird an roten Ampeln generell nicht angehalten, zu groß ist die Angst, Opfer eines am hellen Tage stattfindenden Raubüberfalls zu werden. Und das mit Recht: Die Stadt rangiert auf Platz drei der US-Kriminalstatistik.
Viele Fenster sind mit Sperrholzplatten vernagelt, Hunde streunen umher. Aus verwahrlosten Fabrikgebäuden demontieren Junkies Kupferbleche und Regenrinnen aus Metall, um ihre Sucht zu finanzieren. Insgesamt leben nur noch
26% der Bewohner in der Inner City. In den letzten 30 Jahren wurden über 100.000 Gebäude abgerissen, Neubauten kamen kaum hinzu. Der Großteil der Flächen sind nun Brachland, Wiesen oder ungepflegte Parkplätze.

Staatliche Versuche der Reurbanisierung hatten bislang nur mäßigen Erfolg. 1977 wurde am Detroit River das Renaissance Center errichtet, welches mit integriertem Hotel, Restaurants, Geschäften sowie mit modernen Büroflächen zur Stadtbelebung beitragen sollte. Heute ist es das Hauptquartier von General Motors - einst der größte Autobauer der Welt, im vergangenen Jahr kurz vor dem Aus.

Aktuelle Bilder aus der Motorcity gibts bei Flickr .

Dieser This article appeared in the sold Departed Magazine # 01
Text: Alex Boehm

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